Wanneer ergotherapie

Verloopt de ontwikkeling van jouw zoon of dochter trager dan verwacht? 
Misschien is er sprake van een algemene ontwikkelingsachterstand en is het nodig om je kind extra te stimuleren? Ik stel vast op welk ontwikkelingsniveau jouw kind functioneert en bied materiaal aan dat daarbij aansluit. Door opdrachten te geven die telkens een beetje moeilijker worden, breng ik je kind naar een hoger ontwikkelingsniveau.

Twijfelt de juf of je kind klaar is voor het eerste leerjaar? 
Ik observeer jouw kind en kijk hoever de lees-, schrijf- en rekenvoorwaarden ontwikkeld zijn. Daarna bespreek ik met jullie wat jullie kind nog nodig heeft om schoolrijp te worden en hoe we daar samen op een speelse manier aan kunnen werken. Als je kind er klaar voor is, geef ik oefeningen op het niveau van de klas.

Heeft je kleuter moeite met tekenen, scheuren, knippenā€¦?
Ik bekijk de fijne motoriek en de vormgeving op papier. Als er tekorten zijn oefenen we die met spelmateriaal en leuke methodes voor voorbereidend schrijven (vb. schrijfdans, krullenbolā€¦).

Wisselt je kleuter voortdurend van hand bij het tekenen, knippen en vastpakken van voorwerpen? Of schrijft je lagere schoolkind in spiegelschrift?
Mogelijk komt de lateralisatie niet op gang en ga ik die actief stimuleren door beweging en spel. Je kind leert hierdoor zijn lichaam en bewegingsmogelijkheden beter kennen en ontwikkelt een voorkeurshand.

Krijg je op het oudercontact te horen dat je kind zich moeilijk kan concentreren? Of kan je kind niet beginnen aan schoolwerk?Misschien zijn de executieve functies niet goed ontwikkeld? We vullen samen een vragenlijst in en kijken naar de sterktes en zwaktes van jouw kind. De sterke punten gebruiken we om de zwakke punten te oefenen. Zo gebruik ik bijvoorbeeld tekeningen om een stappenplan uit te leggen als je kind visueel sterk is, maar woorden moeilijk kan onthouden. Gelijktijdig geef ik advies over wat we thuis en op school kunnen doen om het leren makkelijker en aangenamer te maken voor jouw kind. Ik denk hierbij aan hulpmiddelen zoals een planningsbord of een bladwijzer met onthoudwoorden.

Schrijft je kind onleesbaar, stroef of gespannen?
Als de schrijfmotoriek niet goed is, werk ik op speelse wijze aan de schrijfhouding, de schrijfbeweging en het schrijfplezier. Zo verbeteren we het handschrift.