Wanneer sensorische integratie

Drukt je kind te veel of te weinig op de balpen bij het schrijven?Misschien ‘voelen’ de vingers de balpen niet goed en krijgen de hersenen daardoor niet door hoe groot, zwaar of hard het de balpen is. De vingers ‘weten’ dan niet hoeveel kracht ze moeten gebruiken om de balpen vast te houden en te bewegen op het papier. Als ik hier geen rekening mee houd en enkel werk aan de schrijfmotoriek, gaat het zeer lang duren voor je kind vooruitgang boekt.

Houd je kind niet van drukte en reageert het vaak overgevoelig, onhandig of onrustig?
Het is mogelijk dat de prikkels te sterk of te zwak binnen komen via de oren, ogen, het voelen… Als de hersenen niet de juiste informatie krijgen kunnen ze de reacties niet gepast aansturen en reageert je kind te hevig, te sloom of onhandig. Door prikkels gericht en gedoseerd aan te bieden stimuleer ik de prikkelverwerking en leert het lichaam gepast te reageren in verschillende situaties. 

Voelt je kind zich niet goed en heeft het last van te weinig zelfvertrouwen?
Mogelijk is dat het gevolg van een verstoorde prikkelverwerking. Wanneer zintuiglijke prikkels te sterk of te zwak waargenomen worden, kan het lichaam niet goed reageren en heeft je kind het gevoel dat het niet kan vertrouwen op zijn of haar lichaam. Dat zorgt voor onzekerheid en stressreacties. Door prikkels gericht en gedoseerd aan te bieden stimuleer ik de prikkelverwerking, leert het lichaam gepast te reageren en krijgt je kind weer vertrouwen in zichzelf.